Zacznijmy bieganie

Zacznijmy bieganie

Jeśli już wstaliśmy z kanapy i planujemy iść pobiegać to już zrobiliśmy ogromny krok, aby coś poprawić. Wcześniej zaplanujmy może dokładniej ile razy w tygodniu możemy sobie pozwolić na bieganie. Zarezerwujmy dla siebie jedną godzinę w ciągu dnia – to nie wiele. Ważne też, aby na początek raz w tygodniu wzmocnić swoje mięśnie na siłowni, basenie, bądź przed tv, ale ćwicząc. Zwróćmy uwagę na mięśnie brzucha i oczywiście nóg. Bardzo ważna jest regularność – opracujmy dla siebie tak jakby plan treningowy, np. biegajmy co drugi dzień, a pomiędzy poćwiczmy np. raz w tygodniu. Dni regeneracji/odpoczynku też są bardzo ważne. Praca nad właśną kondycją jest procesem, nie zaniedbujmy go. Jeśli mamy zaplanowane jakieś wyjście na dany dzień, kiedy zaplanowaliśmy bieganie – zmodyfikujmy trochę nasz plan, ale nie opuszczajmy treningu. Jeśli poprzez bieganie chcemy schudnąć, sami wiemy, że „bez pracy nie ma kołaczy”, a wynik, który z czasem będzie nam pokazywała waga będzie wynagrodzeniem. Jeśli na początku naszej drogi już jesteśmy wykończeni bieganiem, a pogoda za oknem nie jest najlepsza – wyciągnijmy płytę i poćwiczmy trochę, albo wybierzmy się na siłownię.

Następnym ważnym punktem jest dieta. Temat ten jest bardzo szeroki i ważny dla biegacza. Teraz tylko w skrócie napiszę, że do biegania potrzebujemy „paliwa”. Nie idziemy biegać z pustym i burczącym brzuchem, nawet jak się odchudzamy. Najlepiej coś zjeść2-3 godziny przed bieganiem. Pamiętajmy o pięciu zbilansowanych posiłkach w ciągu dnia, a po każdym treningu uzupełniajmy obowiązkowo płyny i węglowodany.

Ważne jest „napędzanie” się motywatorami. Dobrym sposobem jest określenie dla siebie realnego celu. Jeśli zaczynamy bieganie, może nie wybierajmy od razu maratonu, ale może ciekawa dyszka (10 km) za miesiąc/dwa. Zaglądnij w kalendarz u nas, a na pewno coś wybierzesz na 5, 10 km. Za pół roku może ciekawy półmaraton. Raz w tygodniu może ciekawy wspólny trening z innymi biegaczami – również popatrz w nasz kalendarz. Dzięki takim treningom możesz wiele się dowiedzieć. Biegacze dzielą się swoimi doświadczeniami, radami na temat stroju, obuwia, diety. Możesz dowiedzieć się o technikach bieganiach, jeśli nadejdzie już czas dla Ciebie na takie informacje. Również dostanie się nie raz jakąś ciekawą próbkę, co również pomoże Ci w ukierunkowaniu swojej diety i zdania na różne tematy. Biegacze łączą się ze sobą w małe grupy wsparcia 🙂

Myślisz bieganie – myślisz buty. Jeśli zastanawiasz się czy masz odpowiednie buty do biegania, to na pewno bieżesz już bardziej na poważnie bieganie. Odpowiednie buty są bardzo ważne – dla Twoich kolan, kostek, … dla Twojego zdrowia. Dopasuj obuwie pod Twoją wagę oraz intensywność treningów. Na początek lepiej z większą amortyzacją. Najlepiej wybierz się do wyspecjalizowanego sklepu z obuwiem sportowym – jest ich naprawdę wiele w Warszawie, a doradczy są fachowcami, osobami, które same również trenują i wiedzą naprawdę wiele na ten temat.

W wielkim skrócie można powiedzieć, że jeśli zaczynamy bieganie to ważne są te wszystkie aspekty. Przyjdzie niestety też ból mięśni, łydek, zniechęcenie, ale nasza kondycja będzie rosła dzięki regularności i systematyczności. Powoli wszystko nam wejdzie w nawyk i będzie co raz większą przyjemnością. Dodatkową motywacją mogą nas natchnąć znajomi, którzy może też planują pójść pobiegać,. Poszukaj w swojej okolicy grupy biegaczy, a sami dla siebie będziecie dobrymi motywatorami.

Miłego biegania 🙂