Dobieramy idealny rower – zobacz zestawienie najpopularniejszych typów dwukołowców

0
15
Rate this post

Rower ma wiele zastosowań – jazda na nim pozwala na utrzymanie odpowiedniej kondycji, może to być także świetny środek transportu, zwłaszcza w dużych i zakorkowanych miastach. Chcąc wybrać dla siebie idealny rower, trzeba przede wszystkim jasno określić, jakie ma być jego główne zastosowanie i na jakim terenie planujemy go użytkować – to pozwoli ustalić, jaki typ roweru będzie dla nas najbardziej odpowiedni.

Rower miejski

Rower miejski, zwany tez holenderskim lub holenderką, to typowa konstrukcja do codziennego poruszania się w terenie zurbanizowanym.

Duża, ale dość niska rama ułatwia wygodne wsiadanie nawet w mało sportowej odzieży miejskiej, a sam kształt roweru sprawia, że pozycja rowerzysty jest wyprostowana, co sprzyja komfortowi na krótkich odcinkach w trakcie codziennego poruszania się po metropolii.

W rowerach miejskich bardzo często montuje się przedni koszyk oraz bagażnik, które pomagają przewozić zakupy i rzeczy potrzebne w codziennych obowiązkach.

Rowery miejskie bardzo często posiadają też błotniki, tak aby umożliwić schludne przedostanie się do szkoły lub pracy.

Rower szosowy

Rower szosowy, zwany też kolarką lub kolarzówką, to maszyna do pokonywania bardzo dużych dystansów w bardzo krótkim czasie.

Charakterystyczne cechy to:

duże koła o średnicy 28 cali,

wąski profil opon,

gładki bieżnik,

twarde przełożenia,

profilowana kierownica.

Razem zapewniają świetne przyśpieszenie i możliwość pokonywania naprawdę długich tras, jednak tylko po gładkich, suchych drogach asfaltowych i betonowych.

Duża wrażliwość na dziury w drodze, żwir, drogi szutrowe, kostkę brukową i typowe miejskie przeszkody, jak studzienki kanalizacyjne i wysokie krawężniki sprawiają, że nie jest to rower uniwersalny i łatwo ulega uszkodzeniom.

Rower trekkingowy

Rower trekkingowy, często zwany też turystycznym, to idealny sprzęt do dalszych podróży.

Cechuje się dużą uniwersalnością, gdyż dobrze radzi sobie zarówno na podłożu asfaltowym, jak i na leśnych i szutrowych dróżkach.

Dzięki geometrii ramy pozycja na rowerze trekingowym jest znacznie mniej pochylona do przodu niż w rowerach górskich i szosowych, co jest korzystne przy bardziej turystycznym, niż wyczynowym podejściu do jednośladów.

W rowerach tego typu przeważnie stosuje się:

większe koła (28 cali) o wąskich oponach,

przedni amortyzator,

bagażnik, który umożliwia montaż sakw podróżnych.

Rower górski

W obecnych czasach rowery górskie stanowią bardzo dużą rodzinę jednośladów, dlatego też warto podzielić je na parę konkretniejszych podtypów, które jasno sprecyzują ich zastosowanie:

MTB/CrossCountry/XC –

Jest to jeden z najpopularniejszych typów rowerów na świecie, który cechuje się największą uniwersalnością, jeżeli chodzi o możliwość zastosowań, czyli klasyczny „góral”.

Poradzi sobie zarówno w ciężkim terenie górzystym na podjazdach i zjazdach, jak i na typowych miejskich drogach.

Przedni amortyzator tłumiący drgania, szersze opony o agresywnym bieżniku oraz liczne, uniwersalne przełożenia sprawią, że rower ten poradzi sobie w każdej sytuacji.

Enduro

Rowery Enduro to dalszy etap ewolucji rowerów górskich. Charakteryzują się jeszcze większymi możliwościami, jeżeli chodzi o jazdę w terenie.

Większy skok przedniego amortyzatora oraz dodatkowa amortyzacja tylnego koła ułatwią pokonywanie górskich przeszkód.

Rowery te cechuje także jeszcze szersze ogumienie o agresywniejszym bieżniku oraz większy rozstaw kół.

Są to bardzo wytrzymałe maszyny, które radzą sobie zarówno na podjazdach, jak i na bardzo dynamicznych zjazdach górskich.

Rower zjazdowy – Downhill

Downhill to skrajna forma roweru górskiego, który służy do poruszania się tylko w jednym kierunku – z samego szczytu na sam dół trasy górskiej i to przy możliwie jak największej prędkości.

Umożliwia to:

potężna amortyzacja przedniego i tylnego koła,

bardzo szerokie opony,

hydrauliczne hamulce tarczowe,

wzmacniana rama i obniżone siodełko, które pozwala na pozycję mocno odchyloną do tyłu.

Jednak wszystko to, co sprawia, że rower bez problemu zjeżdża z nawet najbardziej stromych stoków, jest jednocześnie ogromną barierą. Duża masa, bardzo mała liczba przełożeń i charakterystyczna, odchylona pozycja uniemożliwiają wygodną jazdę przy podjazdach, a często nawet i na płaskich odcinkach trasy.